Albania




 Din cauza restrictiilor de calatorie pe timp de pandemie, in vara lui 2020 am hotarat sa bifez o destinatie de plaja si snorkeling care era pe lista mea de mai multa vreme, unde am putut ajunge cu automobilul fara nicio conditie de test covid sau carantina - Albania.
Marea (Adriatica/Ionica) este foarte frumoasa, similara cu apa din Grecia sau Croatia, cu care, de altfel, se si invecineaza. Orientarea vestica a coastei este mai putin favorabila plajei la ore matinale, insa ofera privelisti superbe ale asfintitului.


 

Drumul prin Bulgaria si Macedonia a fost destul de obositor (am oprit pentru o noapte in Macedonia la un hotel ideal pt.tranzit -Hotel Manastir Sv. Joakim Osogovski). Soselele in Albania nu sunt cele mai rele, exista si niste bucati de autostrada, sunt gratis (nu exista nici macar vigneta), insa limitele de viteza sunt enervant de mici - 40 si 80 km/h.
Peisajele, flora si fauna sunt asemanatoare cu cele din Grecia, din pacate gunoaiele de pe marginea drumurilor, din rape, si chiar de pe fundul marii sunt (mult) mai multe...

Vedere cu marea de la altitudinea 1000m

Raul Shkumbin cand am intrat in Albania

Acelasi rau cand am iesit din tara, dupa niste ploi zdravene



Intrucat am facut un sejur lung, l-am impartit in 3 zone - Sarande, Himare si Vlore. Cazarile (in medie de 35 euro/noapte) au fost foarte bune, doua din ele direct pe plaja, una la 150m, singura problema pe care am experimentat-o a fost (cu cateva ocazii, din fericire nu foarte lungi) alimentarea cu apa. In mod ironic, intrucat peste tot in jur era plin de izvoare (inclusiv pe fundul marii!)


Apropo, neaparat trebuie vizitat The Blue Eye, un izvor carstic de debit imens, 18400 l/s, un fenomen foarte spectaculos si fotogenic. Din pacate, lipsa de civilizatie isi spune cuvantul si acolo, desi la intrare se percepe o taxa (mica, ce e drept), platforma de lemn amenajata odinioara pentru a-l admira de deasupra este complet distrusa...

Blue Eye


 


In ceea ce priveste viata acvatica, pe langa vietatile cu care sunt obisnuita in Mediterana, am avut ocazia sa vad 3 specii de pesti, 3 de crabi si un arici pe care nu ii stiam, numeroase alge frumoase si un tunicat spectaculos.

 Crab inotator - Callinectes sapidus (Blue Crab)


  

Eriphia verrucosa - warty crab

 


 

Maja squinado - European spider crab

 


 

 Percnon gibbesi

Thelepus setosus  - spaghetti worm

Botrylloides leachii - tunicat colonial

Pennaria disticha
 

 

 


Sphaerechinus granularis - Purple sea urchin


Sparisoma cretense - Mediterranean parrotfish

  Epinephelus marginatus (Dusky grouper) cu doi paraziti Isopode

 

 

Invazie de meduze Ctenophore

 

 

 

Snorkeling de noapte

 

 

Din pacate plajele sunt in mare majoritate amenajate, pe langa faptul ca trebuie sa inchiriezi sezlong (la cazarile de pe plaja vilele aveau sezlongurile incluse in pret) trebuie sa suporti si o muzica foarte proasta si in general tare...

 Heaven Beach - Sarande


 

In zona Sarande drumurile spre plaje sunt in general neasfaltate, pregatiti-va sa aveti masina plina de praf.


 

Din plimbarea facuta cu barca inchiriata in Ksamil, am ochit o plaja neamenajata la care am fost in ziua urmatoare, insa drumul a fost si mai incomod, avand si o bucata inaccesibila cu masina. Apa insa foarte frumoasa, zona foarte putin populata, a meritat efortul.



In Himare fundul marii era plin de izvoare de apa dulce, apa care este foarte rece si strica mult vizibilitatea. Mi-a dat insa ocazia sa fotografiez si filmez fenomenele de haloclin si termoclin in toata splendoarea.

 Izvor submarin in Himare


Geologia este spectaculoasa, pietricelele/pietrele de pe plaja sunt frumos colorate si interesante.


 


In Vlore am experimentat, din pacate, cea mai grava dintre abaterile de la civilizatie - am vazut in 2 randuri, indivizi aruncand cu dinamita in apa (!), nici macar la distanta prea mare de turisti. Gesturi urmate de zeci de pesti morti ramasi in mare...

 


 Vlore

 

 

Mancarea a fost foarte buna si ieftina, fructe foarte gustoase (mai ales smochine si struguri), placinte (Byrek/ Burek) excelente, peste si fructe de mare, gyros, pizza, inghetata... influenta greceasca si italieneasca masive.
Oamenii au fost fie foarte draguti, fie pusi sa te jecmaneasca (ca cei de la inchirierea barcii) sau suspiciosi (la vama la iesirea din tara ne-au controlat masina+bagaje - nu stiu ce cautau, era dubios ca am stat 21 de zile la ei pe teritoriu!)
In concluzie, o destinatie ieftina, cu peisaje frumoase si cu un litoral plin de plaje bune cu apa cristal, insa un nivel de civilizatie care cam lasa de dorit...

Ksamil




Sarande


 Castelul Lëkurësi, cu panorama asupra insulei Corfu


Furtuna din ultima seara



The end :)

Comments

Popular posts from this blog

Red Sea Species / Specii din Marea Rosie

Hurghada - Marea Rosie, Egipt

Zakynthos, Grecia